piątek, 25 lipca 2014

Happy Birthday! Przepis na: Tarta z lemon curd

Wczoraj świętowałam swoje urodziny, można powiedzieć, że te jakże znamienne dziewiętnaście lat przeminęło z wiatrem. Ostatnie "naste" urodziny, a później podobno idzie już z górki i ani się obejrzę, a stuknie mi czterdziestka. Jestem raczej optymistką i szczerze powiedziawszy nie przejmuję się, powiększającą się liczbą lat w mojej metryczce.

Wiecie co jest najwspanialsze w obchodzeniu urodzin... nie, nie to nie są prezenty, a na pewno nie te materialne. Dla mnie prawdziwym prezentem są życzenia, szczere, prosto z serca. Urodziny, to właśnie ten jeden, jedyny dzień w roku (oprócz świąt), kiedy większość solenizantów chwali się tym czym zostali obdarowani, a ja mogę pochwalić się prawdziwymi przyjaciółmi. To oni sprawiają, że ten dzień staje się naprawdę ważny. Dziękuję Wam, Kochani!

Postanowiłam trochę osłodzić sobie ten dzień, a że akurat tego dnia pogoda nas nie rozpieszczała, wpadłam na pomysł zrobienia tarty cytrynowej. Teraz, gdy to piszę to wydaję mi się, że stwierdzenie "osłodzić sobie" trochę tutaj nie pasuje, gdyż tarta jest raczej kwaskowata, choć bardzo orzeźwiająca. Wspaniale komponuje się z białą czekoladą i moim zdaniem jest idealna na upalne dni.

Pod spodem zamieszczam przepis na tartę z lemon curd.

Składniki na kruche ciasto:
  • 200g mąki pszennej
  • 2 łyżki cukru
  • 115g masła, zimne, pokrojone w kostkę
  • 1 jajko
Wszystkie składniki zagnieść, uformować kulę, zawinąć w folię i schłodzić w lodówce przez około 30 minut. Ciasto rozwałkować, lekko podsypać je mąką, następnie wyłożyć nim formę o średnicy 23 - 24 cm. Formę wcześniej wysmarować masłem i oprószyć mąką pszenną. Ciasto należy po nakłuwać widelcem, przykryć papierem do pieczenia, następnie na papier wysypać kule ceramiczne, które obciążą ciasto (może to być również fasola lub ryż). Tak przygotowane ciasto podpiekamy w piekarniku przez 15 minut w temperaturze 180 stopni (trzeba ten czas kontrolować, aby ciasto zbyt się nie przypiekło).

Składniki na ok. 1,5 szkl. lemon curd:
  • 2 duże jajka
  • 2 żółtka
  • 160g drobnego cukru do wypieków
  • 80g masła
  • skórka otarta z 2 cytryn i sok z nich wyciśnięty
W garnuszku roztrzepać jajka, żółtka i cukier (najlepiej rózgą do ubijania), mieszamy do czasu połączenia się składników. Postawić na kuchence i podgrzewać na niewielkim ogniu cały czas mieszając. Dodać masło, skórkę i sok z cytryn. Mieszać do zagotowania i zgęstnienia kremu i otrzymania gładkiej konsystencji. W przypadku pojawienia się grudek, przecedzić przez sitko i dodać skórkę z cytryny, która osiadła na sitku.

(Można przelać do słoiczka i przechowywać w lodówce do 2 tygodni)

Ponadto:
  • 200ml śmietany kremówki 30%
  • 100g białej czekolady do starcia

Wykonanie całości:

Podpieczony spód posmarować lemon curd, całość piec w temperaturze 180 stopni przez około 25- 35 minut. Ostudzić i wstawić do lodówki na kilka godzin. Śmietanę ubić i wylać na schłodzoną tartę, którą następnie posypujemy białą czekoladą, którą należy zetrzeć na tarce do sera. Całość ponownie wkładamy do lodówki na około godzinę.





Smacznego :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz